RA*W teams up with SID LEE for an evening of total immersion

Restaurants, bow-ties, world peace and post-party cleaning: Madelien Scholten & Helena Heras attended the latest RA*W session @ SID LEE and reported on their experiences.

It’s December 11th and RA*W had invited – nee – CHOSEN us to be a part of the Total Immersion – Creating Branded Experiences with SID LEE. What does that mean exactly? The 40 chosen ones were invited to eat, drink, listen to and interact with each other and the masterminds of the agency. Already quite a solid formula for an inspirational evening.

DSC_2840

Emily Creek (Global Business Director) is a true character who simply understands how people think and work, no matter whether it’s the client or the creatives. She gave great advice for not only account people, but for everybody within the world of advertising. “The biggest fear for clients is not the budget, but the fear of not being in control.”

She taught us that you have to take clients with you in the process. Pitch them the idea as if it were to be the next big headline of an article on AdWeek, and when the client brings up the bill ask them to consider the value that will come from the money spent and help them move from a mindset of cost avoidance to value creation. It’s like going to a great restaurant. When you go to a great restaurant, the bill is not only for the food, but also about the environment, the service, the quality of the whole experience. In the end, when done well, it is the experience’s aftertaste what lasts, not the money.
DSC_2795

Simon Wassef, Head of Strategy and one hell of a storyteller, illuminated us with pieces of wisdom about the world we live in today. He told us about how our attention is decreasing while brand content is increasing, therefore we shouldn’t limit our storytelling to only showing the story. Sid Lee believes we should get people involved in the storytelling; create experiences. They call this: transformative storytelling.

What better way to tell this story than with their own successful campaigns? We saw how their adidas project for the London 2012 Olympics rocked the world of many teenagers kids, people doing some self-exposure and sharing their own stories thanks to BNP Paribas during Roland Garros, and last but definitely not least, we had the privilege to get a sneak preview into the branded experience world of Absolut Nights! All based on the keywords: #interactive #storytelling #meaningful or #humantruth.

Varia Makagonova (Planner) emphasized the importance of transformative storytelling by sharing a model they often use themselves. The model, also known as the bow tie – because, well, it looks like a bow tie -, sees experiences as stories with a beginning, a middle and an end, paying extra attention to the experience itself.

After some reassuring advice on creativity from Frank van Rooijen (ACD), we got our hands dirty with a 15-minute brainstorm session fueled by pizza and team bonding. It was great to see the resulting presentations, which covered very varied topics, including world peace and house parties with post-cleaning services.

DSC_2812

DSC_2881

All in all, the event was a good combination of agency presentation, ideas and networking. We, as creatives, took more home than we had hoped for.

Madelien & Helena

RA*W Career Day – Get Rich, Famous and Happy (or Die Tryin’).

De eerste RA*W Career Day is een feit. Het beloofde, met maar liefst zes sessies, op voorhand al een geslaagde dag te worden die antwoord zou geven op die ene vraag: Hoe word ik rijk, beroemd en gelukkig?

Verslag door Romy van der Linden. 

Met heel hard werken alleen kom je er niet. Jezelf verkopen is minstens zo belangrijk, misschien zelfs wel belangrijker. Maar hoe verkoop je jezelf in de tijd dat netwerken niet alleen iets is voor op bedrijfsborrels en conferenties, maar 24 uur per dag, 7 dagen in de week online plaatsvindt? Aan sociale media om jezelf op te presenteren geen gebrek. Je portfolio onder de aandacht brengen kan op honderd en één manieren. Dus hoe krijg je nou die ene droombaan waar je al jaren voor aan het knokken bent? Dit en meer werd beantwoord tijdens de zes sessies afgelopen zaterdag.

Astrid Prummel, hoofdredacteur Adformatie, bijt het spits af met de sessie ‘Hoe kom ik met mijn kop in de Adformatie’. In deze sessie volgt een uitgebreide analyse van het vernieuwde businessmodel van Adformatie en de alsmaar veranderende relatie tussen journalisten en de mediawereld. De tip van Astrid voor onze self made generatie? Laat je gelden, ben een lefhebber en gooi je angsten overboord. En denk jij een goed verhaal of een briljante case te hebben? Stuur deze dan gewoon op naar de redactie van Adformatie. Het e-mailadres van Astrid Prummel is inmiddels in het bezit van iedere aanwezige (sympathiek!) dus doe er vooral je voordeel mee.

Head of Brand Strategy Twitter, Ashley Vinson, volgt met een energieke, humoristische sessie ‘How to not suck at Twitter’. Op de vraag wie er een Twitter account heeft en deze ook daadwerkelijk gebruikt, gaan maar een aantal handen voorzichtig de lucht in. En dat terwijl Twitter eindeloos veel mogelijkheden biedt om jezelf te profileren. Een Twitterfeed vol curated content, snel in contact komen met de allerhardste bazen uit de reclame-industrie of een uitgebreid klantenbestand opzetten; het is allemaal mogelijk met Twitter. Ashley geeft een praktische sessie met een aantal handige, soms vanzelfsprekende, tips. Zoals: kies je Twitter thema en stick to it; welk verhaal wil jij met jouw tweets vertellen? Besef je daarbij wel dat álles, ook die verwijderde tweets, voor altijd vindbaar zijn. Een mening hebben is dus leuk maar houd deze wel binnen de perken. En ook voor wie twintig tweets per dag versturen niet is weggelegd, blijft de sessie interessant. Dezelfde tips & tricks gaan ook op voor merken.

Careerday1

Talk of the day is de workshop ‘Netwerken’ van Maximiliaan Winkelhuis (trainer Communicatie en Leiderschap MaximuM). Iedereen kan na twee luistersessies wel wat actie en energie gebruiken en Maximiliaan weet hier goed op in te spelen. Geen tweede kans voor een eerste indruk, is het al oude cliché. Maar welke indruk maak jij daadwerkelijk de eerste keer? Het antwoord hierop krijgen we later tijdens de workshop, als iedereen drie vragenlijsten terugkrijgt over zichzelf, gebaseerd op die eerste indruk die je achterlaat. Tien seconden om van top tot teen bekeken en vervolgens beoordeeld te worden. Wel ruimte voor een voorzichtige lach, niet voor een gezellig praatje. Voor de meesten van ons is dat toch een beetje confronterend.

Tijdens de sessie met Adrienne Julius en Debby Zonneveld, Senior en Management Consultant bij Result Recruiting Group, krijgt iedereen vijf minuten de tijd om zijn of haar prangende vraag over contractbesprekingen, promotie maken, jobhoppen (of juist niet?) te stellen. Welke kwestie je ook aan de kaak wilt stellen, in deze vijf minuten krijg je een luisterend oor. Het resultaat? Dat we de volgende keer met waardevolle munitie dat functioneringsgesprek of die contractbespreking aangaan.

Dan op naar de laatste sessies. Deze zijn gereserveerd voor Sophie Worth, Creative Recruiter bij Wieden + Kennedy, en Bas Westland, CEO van e-people.

In de sessie met Sophie Worth, ‘How to land a job at a top notch agency’, leren we alles over hoe je de aandacht van creative recruiters trekt. De concurrentie is namelijk moordend en nog niet iedereen heeft een uitgebreid portfolio om op te leunen. Net als alle andere recruiters, heeft Sophie iedere dag een overvolle inbox. Hoe zorg je dus dat jij er met kop en schouders bovenuit steekt? De truc is je inleven in de gedachten van de recruiter; wat willen zij over jou weten? En komt de informatie die je geeft helder over? Twee simpele vragen, die je soms over het hoofd ziet, maar die wel het verschil kunnen maken tussen belanden in de digitale prullenbak of een uitnodiging voor een gesprek. Wanneer je dan eindelijk het interview hebt binnengesleept, heeft Sophie één tip voor je: be a disco ball! Bereid je goed voor (en weer: stel vragen!), laat alle zenuwen varen, neem alle informatie rustig in je op en shinen maar.

Careerday3

Tot slot het woord aan Bas Westland, CEO van e-people maar daarnaast ook head hunter, recruiter en -begenadigd LinkedIn-trainer. Na zijn 1-op-1 profile pim sessie, wordt zijn seminar on the spot vormgegeven door de vragen die wij over LinkedIn hebben. Wat is jouw deurbeleid op LinkedIn? (Antwoord van Bas: accepteer alleen mensen die je persoonlijk hebt ontmoet.) Hoe zoek je naar vacatures op LinkedIn? (Niet, daar is Google voor.) En hoe kom je in contact met interessante mensen uit jouw tweedegraads netwerk? (Het antwoord resulteerde in een lesje stalking on the internet 2.0.) De belangrijkste boodschap: presenteer jezelf op LinkedIn op de manier zoals je in het echt ook bent.

Met deze wijze woorden is de laatste sessie van de dag afgesloten en doet iedereen zich tegoed aan de heerlijk koude biertjes van Kornuit. In de hal van Spaces Herengracht gonst het na van alle indrukken en opgedane kennis.

Dit was ons de eerste en meer dan geslaagde, editie van de (jaarlijkse) RA*W Career Day.

Hoe word ik Rijk, Beroemd en Gelukkig

Als je jezelf niet verkoopt doet niemand het. Daarom brengen we je career building skills in één keer naar een hoger plan tijdens RA*W Career Day! Van contractonderhandelingen en netwerkborrels tot je eigen PR. Zonder deze tips word je nooit bureaudirecteur. Dus print alvast een stapel kaartjes, check het event voor de line-up en schrijf je in op Facebook.

Older posts