24Festival mixt RA*W, JongeHonden en 24 reclamehelden

Mkb’ers met brandende communicatievraagstukken maar geen geld voor een professional en jonge reclametalenten, eager om te leren van ‘oude rotten’ en in praktijk te adviseren. Will they blend? Op 24Festival komen de drie samen bij 24Consult: een mkb advies marathon.

Helemaal in het thema van 24Festival ‘Will it Blend?’ worden 24 aanstormende reclametalenten van RA*W en Jonge Honden gemixt met 24 reclamehelden van VEA en BNO-bureaus. De hele dag zullen zij in duo’s mkb’ers helpen met hun probleem. De duo’s zijn multidisciplinair, zodat strategie en creatie samenkomen. Maar voor ons jonge talenten is het niet niks om even je mannetje te staan naast zo’n reclame routinier. Om ons klaar te stomen voor de grote dag werd op 17 september een workshop georganiseerd waarbij Antoinette Hoes (Head of Strategy, DDB & Tribal Amsterdam) en Mary Hoogerbrugge (Co-founder van De Positioneerders) ons de benodigde adviesvaardigheden bijgebracht hebben.

De sessie werd afgetrapt met het advies ‘Zorg dat je weet wie bent je als professional’. Dit blijkt in praktijk nog best een beetje lastig. Zorg ervoor dat je je eigen verhaal weet te vertellen. Wat kun je goed? Wat kun je minder goed? Hoe ben je als mens? En wat vind jij nou specifiek interessant, wat jou bijzonder maakt? Bedenk wat jouw ‘Claim to fame’ is en waarom mensen graag met je willen werken. En wanneer je dit vertelt, zorg dan ook dat je er netjes uitziet, je je klant een ferme handdruk geeft en dat je je netjes met voor- en achternaam voorstelt. Klinkt bijna logisch, maar goede punten om even extra op te letten.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel de mkb’er als de senior naast ons vertrouwen hebben in ons talent om het probleem goed te kunnen definiëren en hier een oplossing voor te bedenken. Wekken we dit vertrouwen niet, dan wordt het een gesprek tussen klant en senior, waar je als junior maar een beetje bijhangt. Dat terwijl we met onze frisse kijk op problemen wel degelijk met goede oplossingen kunnen komen.

Dan volgen nog een paar praktische tips van Antoinette. Gebruik geen verkleinwoorden, zoals ‘ideetje’, dan neemt niemand je serieus. Let op het ritme in je verhaal; bouw goed op tot het moment dat je ze wil pakken. Play with it: presenteren is acteren. En bedenk: wat is nou het ergste dat je kan overkomen? Durf!

Aansluitend op deze leuke workshop volgde een meet & greet waarbij we vast kennis konden maken met onze partner voor de grote dag. Zowel de jonge als de meer senior talenten hebben allemaal veel zin om de mkb’ers van advies te gaan voorzien op 7 oktober. Al snel zag ik mijn partner voor de dag, gaf hem een stevige handdruk en stelde me voor met enkel mijn voornaam. Even oefenen nog dus.

Dit artikel is eerst gepubliceerd op Adformatie. 

Wijsheid uit de Sixties

Hoe krijg ik ideeën in 47 makkelijke pagina’s.

“Every planner should read” hoor je strategen in de reclamewereld vaak zeggen. Niets van gelogen, maar zoals vele jonge planners zullen ervaren, schiet dat er nog wel eens bij in. Ik was dan ook blij verrast toen een vriend mij ‘A Technique for Producing Ideas’ van James Webb Young voorstelde. Volgens hem een must voor iedere beginnende planner. En niet geheel onbelangrijk: nog kleiner dan een Moleskine en welgeteld 47 pagina’s lang. Dat is te overzien.

Het gekke van het boekje is dat het een kleine reis is door de vroege jaren 60 van de reclamewereld, maar nog steeds relevant voor elke creatief of planner in de industrie. Met een voorwoord van wijlen Bill Bernbach, toch één van de founding fathers van mijn huidige bureau, grijpt het gelijk de volle aandacht.

Het boekje is al zo kort, dus de strekking van het hele verhaal is iets dat ik eenieder kan aanraden om te lezen. Kost je hooguit een half uurtje. Maar de volgende stappen van een creatief proces wil ik toch delen:

Verzamel rauw materiaal
Webb Young beschrijft op simpele, maar rake wijze het belang van het verzamelen van inzichten. Inzichten in het product en de mensen aan wie je het product wil verkopen, maar ook het ontwikkelen van je algemene kennis, een voortschrijdend proces waar geen reclamepersoon ooit mee mag stoppen. Het klinkt zo voor de hand liggend, maar we vergeten het zo vaak.

‘In advertising, an idea  results from a new combination of specific knowledge about products and people with general knowledge about life and events.’

Het mentale verwerkingsproces
Volgens Webb Young mag je hier alleen aan beginnen als je jouw huiswerk goed gedaan hebt. Dus voldoende rauw materiaal hebt verzameld. Het fascinerende is dat hij zegt dat het produceren van ideeën bestaat uit 3 fases:

De eerste is het zoeken naar nieuwe combinaties en relaties in hetgeen je hebt gevonden in het vorige proces. Dit is een ingewikkeld proces, wat volledig in je hoofd afspeelt. Zodanig intensief zelfs dat je er op een gegeven moment klaar mee bent. Hier moet je doorheen. Want je geest heeft altijd energie voor nog een tweede ronde kraken. Zet dus door tot je in de zogenaamde hopeloze fase komt. Je ziet door de bomen het bos niet meer, denkt dat je nooit tot een goed idee gaat komen. Dit is het einde van de tweede fase, het moment dat je moet stoppen en waar de derde fase aanbreekt.

Die derde fase is er een waarbij je totaal geen aandacht besteed aan het probleem. Je laat het vallen en probeert er zo min mogelijk aan te denken.Ga een boek lezen, naar een museum. Slaap er een nachtje over. Als je alle vorige fases goed doet breekt er hoogst waarschijnlijk een vierde fase aan.

Dit is wanneer je als je dit het minst verwacht, opeens op dat briljante idee komt. Onder de douche, op de fiets, of je wordt er door wakker, midden in de nacht en moet het meteen opschrijven.

‘This is the way ideas come: after you have stopped straining for them and have passed through a period of rest and relaxation from the search.’

Hierna breekt de laatste stap aan; je idee voorleggen aan anderen. Vaak kom je er achter dat het minder goed is als je zelf in eerste instantie in je hoofd had, maar als een idee goed genoeg is, vind je altijd mensen die er energie van krijgen en de gaten die jij over het hoofd hebt gezien kunnen aanvullen.

Het volledige boekje is niet veel langer dan het artikel wat je zojuist hebt gelezen en hoewel er wat open deuren in staan en dingen die je waarschijnlijk al weet, is het toch een goeie herhaling om weer eens te kijken naar je dagelijkse werkprocessen. Een 47 pagina’s durende opfrisser waarna je weer vol goede moed de beste ideeën op papier zet!

Website bouwen op Instagram?

Instagram is het hard groeiende social platform, logisch dus dat merken gaan nadenken hoe ze hier gebruik van kunnen maken. IKEA stelt ons hierin niet teleur. Ze hebben door het taggen van foto’s op een slimme manier te gebruiken een ware website gebouwd op Instagram.

Older posts Newer posts